Lyckas som digital entreprenör

Juridisk guide till hur du som medieentreprenör lyckas med din verksamhet. Infografik.

Digital medieentreprenör & influencer – tips att utveckla din affär

Under många år har jag som affärsjurist hjälpt framgångsrika digitala entreprenörer och företagare att utveckla sitt varumärke till en lönsam affär och ett värdefullt företag. Mycket har varit gemensamt oavsett om vi rört oss på annonseringsmarknaden, blogg eller internationell e-handel. Här delar jag med mig av 8 centrala steg på vägen till ett starkt företag med stark digital närvaro.

Du är ditt varumärke. Som entreprenör inom media är du din affär. Du behöver därför noga utveckla och skydda din unikitet. Detta kan du som entreprenör göra genom att renodla ditt personliga budskap och din sociala identitet och knyta ditt brand till rätt domäner, produktnamn och vilken design som du vill ha på din online miljö. De juridiska verktygen vi använder för våra kunder är varumärkesskydd, domänregistrering, avtal med webbutvecklare och webbdesigners.

Gör din bästa affär genom partnerskap. Använd tidigt starka partners för att tidigt nå inkomst och framgång genom samarbeten. Oavsett om du samarbetar genom annonsering, sponsorsupplägg, produktplacering, eller delta i reklam bör du noga se över hur du reglerar din partners rätt att använda ditt namn och brand. Undvik fällorna att bli utestängd från populära sociala medieplattformar genom att bryta mot dessa plattformars egna regler (smygreklam, tillåten reklam) eller att bli inlåst i ett avtal med en partner.

Äg ditt bolag. Att ha ett aktiebolag som plattform att styra din verksamhet från ger dig en oöverträffad möjlighet till att ta betalt och att växa. I en sådan situation underlättar det att bilda ett aktiebolag och se till att arbetet sker i aktiebolagets namn. På så sätt både begränsas dina risker, du bygger värde i ett bolag och din vardag förenklas. Du kan lätt registrera nya aktiebolag via e-tjänster, ta in kapital från investerare m.m. Som företagsägare är du (tyvärr) tvungen att uppfylla krav på administration och det beskriver jag mer i ett tidigare blogginlägg som du hittar här.

Nå ut. Kommunicera, lär känna och marknadsför dig och ditt erbjudande till dina målgrupper och följare. Som t.ex. bloggare rör man sig ofta i gränslandet mellan reklam och allmän information, vilket kan var förvirrande och göra det komplicerat att ta nya uppdrag.

Här gäller det att ha koll på vad som gäller för publicering på internet, hemsida, blogg, olika sociala mediers egna regler, lag om bild i reklam (som begränsar hur du får använda personer och varumärken i inlägg som marknadsför ditt företag). Det finns även tvingande krav på att som onlineföretag ge information till besökare på dina siter. Besökarna har rätt att veta villkoren för vilka erbjudanden ditt företag har som e-handel, tävlingar (regleras i användarvillkor), hur ditt företag kartlägger besökarna på siten/bloggen genom användning av cookies (regleras med cookie policy) samt hur ditt företag samlar in och använder personuppgifter för marknadsföring, e-postlistor (regleras i personuppgiftspolicy). Jag har tidigare skrivit en guide till personuppgiftspolicy, se här.

Aktivera din användarbas. Du kan arrangera tävlingar, göra schemalagda e-postutskick, bygga och aktivera ert community. Då aktiveras lagstiftning om regler om anordnande av tävlingar (lotterilagen) hur ni marknadsför ert företag, regler om otillåten reklam och e-postutskick som spam, användande av kunders personuppgifter på rätt sätt. Publikation och delningar online i ert community eller i sociala medier innebär olika typer av ansvar för bl.a. kommentarer, t.ex. stötande, rasistiska uttalanden eller äkthet av bildmaterial.

Väx din användarbas genom growth hacking. För det första, förtjäna och behåll ett högt förtroende hos dina kunder genom att skapa ett användarvänligt flöde på er webbplats där kunderna får korrekt information i rätt tid och där ni har för er webbplats/e-handel/blogg välanpassade användarvillkor och policy som hanterar hur ni samlar in, bearbetar, använder och lagrar personuppgifter. Detta skapar ett innehåll och värde för ert varumärke.

För det andra, lyckas med att få en hög och stabil tillväxt (traction) genom att bygga en delbar och intressant tjänst, med för er målgrupp relevanta (reklam)erbjudanden. Lär er hantera skillnaden mellan reklam och allmän information så att ni inte bryter mot marknadsföringslagstiftning; t.ex. så måste all marknadsföring utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Ha gränserna klart för dig mellan hur du bygger en stark kundlista och e-postlista på korrekt sätt samt förbjuden direktmarknadsföring via e-post. Mottagaren ska alltid ha rätt och möjlighet att säga nej till fler email utskick.

För det tredje, länka inte till andras varumärken eller använd andra kända varumärken som metataggar eller beskrivningar till egna inlägg, bilder m.m. då detta kan anses vara varumärkesintrång och du riskerar skadestånd.

Till sist, upprätthåll och försvara ert varumärke. När ni lyckats med att få en stark användarbas, håll koll på hur kunder, samarbetsparters och media använder er varumärke, eget innehåll (branded content) m.m. så att inte ert varumärke försvagas. I de partneravtal ni har med olika leverantörer, var noga att särskilt reglera hur ert varumärke och namn ska användas. Oftast löser man det genom att skriva in en licensdel om ditt brand i partneravtalet.

Utveckla ditt erbjudande med e-handel. För många social medieentreprenörer innebär en stor och aktiv användarbas en möjlighet att själv (eller i samarbete) förmedla och sälja varor.

Bygg bästa teamet! Ditt företag är bara så bra som de människor du har i din närhet. I början av utvecklingen av ditt företag kan det vara kostnadseffektivt att använda sig av konsulter och projektanställda, då man bl.a. inte behöver betala pension och sociala avgifter på dessa löner om man agerar korrekt. Det gäller att tänka smart när man förhandlar konsultavtal, se våra tips på hur du bäst tar fram ditt konsultavtal här så du undviker de vanligaste fällorna i vårt inlägg här.

Om du ska anställa bör du även tänka på att anpassa ditt företags incitament så att det passar för när ni blir fler. Kanske kan ni införa bonussystem på resultat eller personaloptioner där personalen blir aktieägare?

Vad har du för frågor? Jag är nyfiken på vad du tänker på så dela gärna med dig och lämna en kommentar så svarar jag på den så snart jag kan.

Tack att du tar dig tid att läsa detta, du får gärna dela inlägget om du tyckte att det var till hjälp.

För att veta mer om Sharp Cookie Advisors, eller om du behöver hjälp att utveckla din affär, klicka här.

Related Post

Share
  • 40
  •  
  •  
  •  

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*