Startupavtal nr 2: Kundavtal

avtal, startup, investerarvänligt

Avtalen varje startup behöver

Det andra av nio centrala avtal är er samling av kundavtal som presenterar hur er tjänst fungerar och vilket problem ni löser för era användare och avgör vilken information ni får samla in om dem samt att ni får ta betalt.

Tid är pengar och dygnet har bara 24 h. För att förenkla för dig och ditt startup listar jag de avtal som varje startup bör ha.

Avtal 2: Kundavtal och leveransavtal

Försäljning till konsument: användarvillkor

I en digital miljö är det i era användarvillkor och i er personuppgiftspolicy som ni presenterar för de tänkta användarna ert kundavtal, dvs. hur er tjänst fungerar och vilket problem ni löser för dem. Hur ni utformar detta kundavtal är ett resultat av er affärsmodell och får ofta påverkan på andra frågor som val av teknisk plattform, analystjänster (cookies), betalningsmodell, kortinlösenavtal med er bank, logistikpartner, marknadsföring och webbutveckling.

Ett bra tips är att tidigt i er utvecklingsprocess rita upp två flöden för utformandet av er digitala tjänst – användarperspektivet och det tekniska flödet. Se mer om hur du skriver en personuppgiftspolicy här.

Ni som företagare har ett särskilt ansvar att ge korrekt information och använda skäliga villkor i ert kundavtal när ni marknadsför och säljer era varor och tjänster mot konsumenter. T.ex. har konsumenter en lagstadgad ångerrätt, rätt till detaljerad information om villkoren för köpet före att köpet sker samt rätt att få villkoren i kundavtalet till sig på svenska.

Se till att ge er användare rätt information i rätt fas av köpprocessen för att säkra er rätt till betalning. Lägg era användarvillkor och personuppgiftspolicy innan köparen slutligt bekräftar sitt köp. Se gärna till att flödet i köpprocessen innebär att användaren aktivt måste klicka i en ej ifylld ruta där det står att de godkänner användarvillkoren och personuppgiftspolicy. Risken är annars att köpet inte är giltigt. För mer information, läs mitt tidigare inlägg om 3 juridiska tips för e-handel här.

Försäljning till andra företag: leveransavtal

Ett leveransavtal säkerställer att du snabbt kan uppfylla efterfrågan varje gång du säljer. Leveransavtalet bör reglera alla villkor som dina säljare och leverantörer levererar efterfrågade varor till ditt företag.

För att undvika oklarheter bör detta avtal innehålla regler om exklusivitet, skadeståndsansvar och friskrivning från ansvar allt anpassat till ditt företag och hur ni har valt att göra affärer. Om ert startup säljer varor och tjänster till ett annat företag, tänk på att reglera följande i ett leveransavtal:

  • Avtalsparter
  • Betalningsvillkor samt betalningstid
  • Hur varan/tjänsten ska levereras och när
  • Ansvar, garantier för kvalité

Ansvar behandlar risken för förlust eller skada på varan. Ansvar kan överföras till köparen när köparen har:

  • Ett undertecknat avtal eller kvitto på köpet
  • Tagit emot varorna, eller
  • Säljaren skickar iväg varorna

Garanti hänvisar till garanti för att en säljare gör om kvalitet och kondition av varor.

Här är några av de löften en köpare kan göra om ett objekt:

  • Säljaren är rättmätig ägare till varan/tjänsten (t.ex. säljaren har utvecklat mjukvaran och har alla rättigheter till den)
  • Varan/tjänsten har inga anspråk eller lån mot den (det finns till exempel inga utestående krav på att mjukvaran tillhör annan)
  • Varan/tjänsten är lämpliga för användning (t.ex. motorcykeln är lämplig för körning)
  • Varan/tjänsten gör inte intrång på patent eller varumärken (t.ex. säljarens uppfinningen är inte en kopia av någon annans patenterad design)

När en säljare inte lämnar några garantier, heter det att varan säljs i “befintligt skick”, vilket innebär att de inte garanterar kvaliteten på varorna vilket köparen samtycker till. Detta villkor fungerar endast om säljaren inte avsiktligt har gömt några brister.

Undvik vanliga misstaget

Ett nystartat bolag har inte samma möjligheter att få igenom tuffa villkor i ett kundavtal som ett mer moget bolag med en starkare ställning på marknaden. Mindre företag gör ibland misstaget att använda ett leverantörsavtal som egentligen är utformat för ett stort bolag med god förhandlingsposition, vilket kan betyda att företaget förlorar en leverantör eller att företaget hamnar i kostsamma avtalsförhandlingar.

 

Detta är ett inlägg i en serie av nio delar och en fördjupning i detta ämne kommer så småningom här på bloggen.

För att veta mer om Sharp Cookie Advisors, eller om du behöver hjälp med att utveckla ert startup eller ta fram avtal, klicka här.

 

  • Share on:

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*